turned-on MacBook Pro beside black smartphone on gray surface
6.1.2021

5 ilmaista työkalua, joilla parannat ja kehität verkko-ole­mus­ta­si sekä parannat ha­ku­ko­neop­ti­moin­tia. Nappaa vinkit talteen!

Haluatko saada enemmän hyötyä irti ko­ti­si­vuis­ta­si

Muutamia vinkkejä mark­ki­noin­nin pa­ran­ta­mi­seen

Verkko on täynnä mahdollisuuksia ja työkaluja, joilla voit parantaa verkkonkyvyyttäsi. Tarkemmin tehostaa liiketoimintaasi. Vastaa ensin näihin kysymyksiin: haluatko parantaa asiakaskokemusta kotisivuillasi? Entä haluatko saada parannettua konversiota (enemmän ostavia asiakkaita)? Tai miten olisi faktatieto kotisivujesi tapahtumista?


Jos vastasit edes yhteen kyllä, niin jatka lukemista. Sillä näillä vinkeillä sinusta voi tulla verkkokuningas!

Paranna asiakaskokemusta & konversioita sivustolla oikeilla työkaluilla ja liitännäisillä

Seuranta ja analytiikka kuntoon, niin osaat kehittää sivustoasi palvelemaan asiakkaita paremmin. Mittaa oikeita asioita!

Sivuston kehitys ja analysointi on hyvin tärkeää, koska se on ainut tapa saada tietää mitä asiakkaat sivustollasi tekevät?


Tunnistat "pullonkaulat", miksi sivustoltasi poistutaan, mikä sisältö toimii ja mikä ei. Mistä sivustollesi saavutaan ja kuinka pitkään sivustolla viihdytään. Unohtamatta mainospanostusten mittaamista. Alla muutama loistava työkalu, ilmaisia tietenkin. Sehän on artikkelin idea.


1. Google Analytics (linkissä ohjeet yms)


Google Analytics kertoo sinulle seuraavat asiat helposti:

  • Sivuston kävimäärät
  • Mistä kävijät tulevat sivullesi
  • Kävijöiden sijainti ja toiminta sivustolla
  • Mainoskampanjoiden seuranta (konversiot yms)
  • Poistumissivut

Lisäksi analytics tarjoaa lukuisia kehittyneempiä malleja ja ominaisuuksia, joita voit seurata ja niiden avulla kehittää sivustoasi. Tuossa oli yleisimmät. Voin opastaa sinua Google Analyticsin saloihin tarkemmin, jos haluat?


2. Hotjar (linkki)


Hotjar on loistava työkalu siihen, että tiedät mitä asiakkaat sivustolla tekevät. Miten kävijät liikkuvat sivuillasi? Mitä kävijät klikkaavat, kuinka pitkälle he selaavat sivua yms.

  • Voit rakentaa heatmapin (tutkia) mitä sivustollasi seurataan & klikataan
  • Voit seurata kävijöiden kulkua sivustolla todella kätevästi
  • Mikä toimii sivuilla ja minkä sivun kohdalla he poistuvat? Yhdistämällä analyticsin datan ja tämän, tiedät jo aika paljon
  • Miten sivustollasi olevat lomakkeet toimivat ja miten niitä tulisi kehittää?
  • Voit myös kerätä tietoa asiakkailta ja muodostaa esimerkiksi kyselyitä

Palvelusta on ilmaisversio, joka tosin on hieman rajallinen, mutta yhdessä analyticsin kanssa riittävä. Paljon hyviä ominaisuuksia ja raportteja asiakkaista. Jos työkalun käyttö on hankalaa, niin ota yhteyttä.

googlenalytics-me.png
hotjar-me.png

Oikeat hakusanat & sisältö

Onko sisältö oikeaa ja ketä kannattaa tavoitella?

Ei ole yhdentekevää mitä sivustollasi on ja mitä siellä tulisi olla?


Jokaiselle sivustolle tulisi tehdä analyysi siitä, millä hakutermeillä sivustolle tavoitellaan kävijöitä ja minkälaista sisältöä sivulle kannattaa tuottaa?


3. Ubersuggest (linkki)


Tässä todella mainio työkalu avainsanojen ja sisältöjen valintaan.

  • Voit tutkia alallasi käytettyjä hakusanoja ja siten alkaa rakentaa sisältöä niiden ympärille
  • Voit tutkia myös alasi kilpailutilannetta työkalun avulla
  • Voit myös tarkistaa sivuillesi johtavien linkkien määrän ja laadun
  • Saat siis sisältöideoita ilmaiseksi

4. Keywordtool.io (linkki)


Keywordtool.io on peruskäytöltään ilmainen, tieto tosin on rajallista, mutta hyödyllistä. Voit tukia avainsanoja ja esimerkiksi hashtageja ja niiden suosiota.

  • Voit tutkia alaasi liittyviä hakusanoja / hakulausekkeita
  • YouTube- hakuja samalla tavalla (videosisältöjä hyödyntäville)
  • Hashtageja eri somepalveluissa, tiedät siis käytettyjä #hashtageja ja voit siten kehittää omaa somenäkyvyyttä

5. Google trends (linkki)


Tämän artikkelin viimeinen työkalu on Google Trends, mutta ei vähäisin. Tällä työkalulla voit tutkia hakuja ja hakutrendejä. Voit tutkia nyt pinnalla olevia asioita ja keskiarvoja eri aihealueiden sisällä.

  • Näet aluueellisia hakutrendejä ja volyymimääriä
  • Saat taas arvokkaita sisältövinkkejä
  • Mitkä asiat ovat Googlessa nousevia juttuja

Ja samassa palvelusssa on aina yhtä hauska osio: Hakujen vuosi. Sieltä näet esimerkiksi mitä Suomalaiset ovat hakeneet vuonna 2020.

Ota enemmän irti ko­ti­si­vuis­ta­si helposti!

Jo pienillä muutoksilla kotisivuille, kotisivujen seurantaa ja tulkintaan voit saavuttaa mahtavia tuloksia.  Varmistat sen, että sivusto tuottaa tarjouspyyntöjä ja oikeanlaista liikennettä. 


Ota rohkeasti yhteyttä niin katsotaan sivustoasi ja sitä mitä sivustolle voi tehdä? Ota tästä yhteyttä!

Sami Elmeranta

Sami Elmeranta

Kaarinalainen isä, kaupungin hallituksen jäsen, kaupunginvaltuutettu  ja sekatyöläinen. Yrittäjyyden puolesta puhuja. Periksiantamaton asenne ja yhteistyökyky vievät minua eteenpäin. 

Yh­teys­tie­dot

Sami Elmeranta

050 346 0444

info@samielmeranta.fi

Katso vi­deoi­ta­ni